Brandweer keert terug naar Oranjepark en neemt nieuwe kazerne in gebruik
Terug op een vertrouwde plek
Met de verhuizing keert de brandweer terug naar het Oranjepark, een locatie die al jarenlang verbonden is met de brandweer in Dordrecht. De kazerne is nieuw maar de plek voelt voor veel collega’s vertrouwd. Het maakt de terugkeer bijzonder: een combinatie van geschiedenis en vernieuwing. In het nieuwe pand zijn ook elementen uit de oude kazerne teruggebracht, zoals een glas-in-lood raam. Zo zijn oud en nieuw op een betekenisvolle manier met elkaar verbonden. Voor de brandweermensen is de kazerne meer dan een werkplek. Het is de plek waar zij samenkomen, zich voorbereiden op inzetten en na afloop terugkeren. Daarmee vormt de kazerne letterlijk een thuis voor de collega's van de post.
Een moderne en duurzame uitvalsbasis
De nieuwe brandweerkazerne biedt ruimte voor het dagelijkse brandweerwerk en sluit aan op de eisen van deze tijd. Het gebouw is modern en duurzaam ingericht en vormt een toekomstgerichte uitvalsbasis voor Dordrecht en de directe omgeving. Vanuit deze kazerne rukt de brandweer dag en nacht uit om hulp te verlenen. De centrale ligging draagt bij aan een snelle en effectieve inzet bij incidenten in de stad en daarbuiten.
Bijzonder moment voor de post
De ingebruikname van de kazerne markeert een belangrijk moment voor de brandweer in Dordrecht. Na aankomst bij het Oranjepark werd hier in informele setting kort bij stilgestaan met betrokkenen van de post en directe partners.