Hoe werkt NL-alert?
Hoe werkt een NL-alert?
Een NL-alert wordt vanuit de meldkamer van de hulpdiensten verstuurd in een geselecteerd gebied. NL-alert werkt op basis van cell broadcast. Dit is een techniek om tekstberichten uit te zenden naar mobiele telefoons via zendmasten van alle providers. De werking hiervan is vergelijkbaar met een radiosignaal. Voor iedere inzet van NL-alert worden alle zendmasten gebruikt die, voor een deel, dekking bieden in het geselecteerde uitzendgebied. Daarom kan het gebeuren dat mensen het bericht ook buiten het uitzendgebied ontvangen. Er zijn echter in Nederland een groot aantal providers, die soms ook meerdere mobiele netwerken exploiteren. De opbouw en inrichting van mobiele netwerken varieert per mobiele aanbieder en netwerk. Het kan daardoor voorkomen dat bij meerdere telefoons op eenzelfde locatie de ene telefoon een NL-alert wel ontvangt en een andere telefoon niet.
Kan het zijn dat een NL-alert later binnenkomt?
We krijgen ook berichten dat mensen berichten later hebben ontvangen. Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je het bericht later hebt ontvangen. Bijvoorbeeld omdat je toestel tijdelijk uit stond, je toestel actief in gebruik was om bijvoorbeeld via internet een video te kijken of een app te downloaden, je in gesprek was of je tijdelijk geen bereik had. Daarnaast kan er enige tijd zitten tussen het uitzenden en het doorsturen van het bericht door de providers naar de mobiele zendmasten.
Waarom is een NL-alert meerdere keren binnen gekomen?
De Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid heeft in eerste instantie het NL-alert verstuurd. Maar omdat de klachten over stankoverlast verder reikten dan de Veiligheidsregio Utrecht, heeft de Veiligheidsregio Utrecht en de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland ook een NL-alert verstuurd. Hierdoor kan het zijn dat op een mobiel meerdere NL-alerts zijn binnen gekomen.
Heeft u geen NL-alert ontvangen? Bekijk deze website om de telefoon juist in te stellen.