
Elektrische voertuigen in parkeergarages
Steeds meer verenigingen van eigenaren (VvE) en exploitanten overwegen om laadpunten aan te leggen in hun parkeergarages. Veilig parkeren en laden in parkeergarages is mogelijk, mits er voldoende aandacht is voor de veilige installatie en het gebruik van de laadpalen en voor de brandveiligheid van de parkeergarage als geheel.
Veilig parkeren en laden van elektrische voertuigen in parkeergarages
Steeds meer verenigingen van eigenaren (VvE) en exploitanten overwegen om laadpunten aan te leggen in hun parkeergarages. Veilig parkeren en laden in parkeergarages is mogelijk, mits er voldoende aandacht is voor de veilige installatie en het gebruik van de laadpalen en voor de brandveiligheid van de parkeergarage als geheel.
Bij elektrisch aangedreven voertuigen spelen andere brandveiligheidsrisico’s dan bij voertuigen die op benzine of diesel rijden. Branden wijken af in brandverloop, brandduur en mogelijkheid voor een veilige bestrijding door de brandweer. Een belangrijk verschil is dat een brand in het batterijpakket door herontsteking weer opnieuw kan oplaaien. Deze brand in het batterijpakket kan alleen worden gestopt door langdurig koelen of onderdompelen van het batterijpakket.
In deze infographic leest u wat u in elke fase van de plaatsing van laadinfrastructuur kunt doen om veilig parkeren en laden van elektrische voertuigen mogelijk te maken. Hierbij is onderscheid gemaakt in tips voor de VvE’s en exploitanten.
Bij VvE’s gaat het om private parkeergarages, die gebruikt worden door bewoners (structureel, langdurig, gebruikers zijn bekend); bij exploitanten om publieke parkeergarages, die gebruikt worden door bezoekers (incidenteel, kortdurend, gebruikers zijn onbekend). Combinaties van VvE- en commerciële parkeergarage zijn eveneens mogelijk. Deze kennen in deze infographic dezelfde kenmerken als publieke parkeergarages.
Naast het plaatsen van laadinfrastructuur en het parkeren van elektrische voertuigen, zijn er andere ontwikkelingen die van invloed zijn op de brandveiligheid in bestaande parkeergarages, zoals het toenemend gebruik van kunststoffen en rubbers in nieuwe voertuigen. Het is daarom van belang om het plaatsen van laadinfrastructuur ook te beschouwen in de context van de parkeergarage als geheel.
Voorbereidende fase laadinfrastructuur
TIP-BV (Brandveiligheid algemeen):
- Laat voorafgaand aan het plaatsen van laadpalen of het toestaan van parkeren van elektrische voertuigen een brandveiligheidsscan uitvoeren voor de parkeergarage in zijn totaliteit door een brandveiligheidsadviseur van een onafhankelijk adviesbureau.
- Mogelijk komen hieruit adviezen voor de verbetering van de algemene brandveiligheid.
- Vraag de adviseur ook om een toelichting te geven op het huidige veiligheidsniveau van de parkeergarage met aanbevelingen om dit te verbeteren.
- Neem met elkaar een besluit over het nemen van veiligheidsmaatregelen en het veiligheidsniveau van de parkeergarage als geheel.
- Bespreek ook welk veiligheidsniveau boven het minimale niveau van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) wordt geaccepteerd en wat daarvan de consequenties kunnen zijn.
(Leestip: www.vveladen.nl)
TIP-PL (Parkeren en Laden specifiek):
- Vraag de adviseur om adviezen uit te brengen over de plaatsing van de laadpalen.
- Neem contact op met de verzekeringsmaatschappij (meldingsplicht). Deze beoordeelt of er sprake is van verhoging van het (brand)risico. Dit heeft mogelijk gevolgen voor de verzekeringspolis en voor de parkeergarage.
- Bespreek binnen de organisatie, eventueel samen met een of meerdere laadpaalaanbieders, hoe het parkeren en laden van elektrische voertuigen in uw situatie op de meest veilige wijze mogelijk is.
(Zie rapport: Brandveiligheid van parkeergarages met elektrisch aangedreven voertuigen) - Bespreek binnen de VvE of organisatie de veiligheidsscan van de brandveiligheidsadviseur.
Plaatsingsfase
TIP-BV:
- Zorg voor een snelle branddetectie door een brandmeldinstallatie, die de exploitant/beheerder waarschuwt bij brand in de parkeergarage en de eventueel aanwezige bewoners/bezoekers in het gebouw boven de parkeergarage.
- Zorg naast snelle detectie voor opvolging van een brandalarm: hoe eerder daadwerkelijk kan worden vastgesteld dat er brand is, hoe sneller de brandweer wordt gewaarschuwd, hoe groter de kans dat de brandweer de brand mogelijk nog kan bestrijden zonder onaanvaardbare risico’s te lopen.
TIP-PL:
- Laat alleen mode 3- en 4-laadpalen volgens de laatste technische inzichten plaatsen door een erkend installateur (voor nieuwe laadpunten verplicht per 1-1-2024).
- Plaats laadinfrastructuur, waar de eigenaarsstructuur van de parkeerplaatsen dat toelaat, zo dicht mogelijk bij de in- of uitgang van een parkeergarage.
- Plaats laadpalen niet bij een vluchtweg of nooduitgang (uitgezonderd de inrit voor voertuigen).
- Plaats voor de laadpalen een aanrijbeveiliging of breng de laadpalen aan op een plek waar aanrijden onmogelijk is.
- Zorg voor een voorziening waarmee de oplaadpunten tegelijk kunnen worden uitgeschakeld.
- Maak bij de toegang van de parkeergarage kenbaar waar deze voorziening zich bevindt, net als waar de laadpunten zich bevinden.
(Bijvoorbeeld met een plattegrond – verplicht bij nieuwe laadpunten per 1-1-2024.)
Gebruiksfase – Gebruiksregels
TIP-PL:
- Gebruik alleen goedgekeurde (IEC 62893) en niet beschadigde oplaadkabels voor het opladen.
- Leg de oplaadkabel tijdens het laden zodanig neer dat:
- Er niet overheen gereden kan worden door voertuigen.
- Een ander voertuig niet kan blijven haken, waardoor de kabel beschadigd kan raken.
- Personen niet kunnen struikelen of blijven haken achter de oplaadkabel.
- Controleer de oplaadkabel regelmatig visueel. Is er iets niet in orde? Laat deze dan direct herstellen of vervangen door een erkende leverancier.
- Berg de kabel zorgvuldig op in het voertuig of hang de oplaadkabel op in een beugel die naast de laadpaal/-voorziening aanwezig is.
- Rol een kabel die vastzit aan een laadpunt nooit op.
- Plaats geen brandbare spullen naast of boven de laadpalen/-voorzieningen.
- Zorg ervoor dat een elektrisch voertuig met een storing of een mogelijke beschadiging buiten de garage op de openbare weg geplaatst wordt, op voldoende afstand van bebouwing, totdat het voertuig gecontroleerd is door een deskundige monteur.
TIP-BV:
- Laat de gebruikers kennisnemen van de instructie hoe te handelen bij brand in uw gebouw.
Overig – voor VvE en exploitant:
- Laat de appartementsrechteigenaren en/of gebruikers tekenen dat ze kennis hebben genomen van de gebruiksregels en hiernaar zullen handelen.
- Houd deze regels actueel en bespreek ze minstens één keer per jaar in de VvE-vergadering.
- Pas de algemene voorwaarden aan en zorg voor voldoende instructies voor gebruikers van de laadinfrastructuur.
Maatwerk & wetgeving
TIP-BV:
- Elke parkeergarage is anders en vraagt om maatwerk per situatie.
- Bespreek samen met een brandveiligheidsadviseur welke maatregelen in uw situatie kunnen worden toegepast.
- Bespreek het maatregelenpakket met uw veiligheidsregio en/of verzekeraar.
Wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten:
- Om de uitrol van laadinfrastructuur te versnellen, is er een wetswijziging voorgesteld (Burgerlijk Wetboek Boek 5).
- Hierdoor kan een bewoner (onder voorwaarden) volstaan met een notificatie aan het bestuur van de VvE voor het plaatsen van een oplaadpunt – dus zonder besluit van de VvE.
- De voorwaarden worden opgenomen in een nog te ontwikkelen Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB).
Andere ontwikkelingen:
- Naast elektrisch aangedreven voertuigen zijn er ook risico’s van CNG of waterstof (H2) voertuigen – deze vallen buiten deze publicatie.
Restrisico’s:
- In elk gebouw bestaan restrisico’s – dus ook in parkeergarages.
- Restrisico’s zijn risico’s die niet volledig te beheersen zijn en geaccepteerd moeten worden door de eigenaar.
Bron:
Deze infographic is gebaseerd op het rapport Brandveiligheid van parkeergarages met elektrisch aangedreven voertuigen (IFV, 2021), geactualiseerd per 1 januari 2024 i.v.m. de nieuwe Omgevingswet en het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl).
Bekijk hier de infographic veilig parkeren en laden van elektrische voertuigen in parkeergarages.