Hoe zorg je goed voor jezelf als je thuis zit?

Geplaatst op: 23 maart 2020

Vanwege het coronavirus zitten veel mensen thuis en komen weinig mensen buiten. Ook ons sociale contact is wat beperkter. En als je veel thuis zit kun je met allerlei emoties te maken hebben. Je maakt je bijvoorbeeld zorgen over je gezondheid of die van je gezin, over je werk enzovoort. Deze zorgen zijn begrijpelijk. Het is belangrijk om goed voor jezelf te blijven zorgen en positief te blijven. Maar hoe pak je dat aan? Een aantal tips:

  • Let goed op je lichamelijke gezondheid. Hoe voel je je vandaag en hoe was dat gisteren? Het is normaal om je verdrietig, gespannen, onzeker, bang of boos te voelen tijdens een crisis.
  • Eet gezond, beweeg zoveel mogelijk en pak goed je nachtrust. Een gezonde levensstijl is een must! Ga bijvoorbeeld een rondje wandelen of fietsen.
  • Probeer een vaste (slaap)routine te volgen. Ga rond dezelfde tijden naar bed, sta rond dezelfde tijden op, was, kleed en eet op vaste tijden.
  • Voel je je niet goed? Bel iemand bij wie je je fijn voelt en praat erover. Houd contact met je vrienden en familie via telefoon of Whatsapp. Tegenwoordig is er ook veel mogelijk met videobellen. Dan kan je elkaar toch nog zien!
  • Blijf niet teveel bezig met het nieuws rondom het coronavirus, dat kan je juist onrustig maken. Kijk bijvoorbeeld één keer per dag het nieuws of tv of op een website.
  • Probeer leuke dingen te doen die wel kunnen! Maak of luister muziek, lees een boek, sport binnen, doe een spelletje of pak een puzzel. Je kunt ook opruimen of klusjes in huis en de tuin doen.
  • Heb je kinderen? Nu scholen en kinderopvang dicht zijn, kan dat spanningen opleveren. Dat is begrijpelijk! Heb je als ouder/verzorger opvoedkundige vragen over de thuissituatie? Stel ze aan de pedagogen van Jong JGZ tijdens het telefonisch spreekuur. Kijk voor meer informatie over de bereikbaarheid van de pedagogen op www.jongjgz.nl
  • Denk je dat een kind in jouw omgeving geen veilig thuis heeft? Of dat een kind misbruikt of mishandeld wordt? Dat kan je melden bij Veilig Thuis via 0800-2000. Veilig Thuis is er voor advies en ondersteuning en het melden van huiselijk geweld en kindermishandeling. Voor jezelf, maar ook als je je zorgen maakt over de veiligheid van iemand anders.
  • Probeer niet teveel alcohol te drinken en te roken, en let op het gebruik van medicijnen.

Praktische tips voor als je in quarantaine zit
Heb je gezondheidsklachten zoals een loopneus, koorts of hoesten? Dan moet je thuis blijven.  Belangrijk is dat je dan wel een paar praktische zaken regelt:

  • De boodschappen
    Goed en gezond eten is belangrijk om beter te worden en te blijven. Vraag aan je familie, vrienden of iemand uit jouw omgeving of ze boodschappen en eventueel medicijnen voor je kunnen halen. Tip: veel boodschappen en medicijnen kun je ook online bestellen en laten bezorgen. Vraag dit eventueel na bij je apotheek of huisarts. Zit je alleen uit voorzorg in quarantaine, dan mag je boodschappen doen. Houd uiteraard altijd 1,5 meter afstand van anderen.
  • Je huisdier
    Heb je huisdieren, dan moeten zij verzorgd worden. Zit je in isolatie, vermijd dan zoveel mogelijk contact met huisdieren. Vraag bijvoorbeeld aan iemand om je hond uit te laten. Het is belangrijk dat diegene goed de handen wast en de dieren niet aan de handen laat likken. Kan er niemand voor je huisdieren zorgen? Dan kunnen ze naar een dierenopvang. Zit je alleen uit voorzorg in quarantaine, dan mag je wel je hond uitlaten. Maar ook dan geldt: houd altijd 1,5 meter afstand van anderen.

Reacties van anderen
Heb jij, of iemand uit jouw familie het coronavirus opgelopen, dan kun je te maken krijgen met vervelende reacties. Bijvoorbeeld op straat of via sociale media. Mensen reageren vaak zo, omdat ze bang zijn. Leg rustig uit dat je je houdt aan de richtlijnen van het RIVM en de GGD.

Mentale ondersteuning nodig?
Door de coronacrisis kan iedereen voor lange tijd met angst, stress, eenzaamheid of een gevoel van machteloosheid te maken krijgen. Ben je op zoek naar hulp of informatie hoe je met de emotionele belasting om kunt gaan? Op de website van het Informatie- Verwijscentrum COVID-19 vindt je informatie over hulplijnen. Wat je kunt doen wanneer je je zorgen maakt. Ook is er informatie voor zorgprofessionals, informatie voor leidinggevenden en andere groepen. De website is een samenwerking tussen Arq Nationaal Psychotrauma centrum en het RIVM. In de afbeelding hieronder vind je de meest bekende hulplijnen in een overzicht.

 

 

 

Deel dit bericht

Reageren is niet (meer) mogelijk. Heb je een vraag of opmerking, gebruik dan het contactformulier.