Geen internet of telefoon
Dit doe je
Controleer wat er aan de hand is
- Check of er een storing is bij je provider via hun website of social media. Dit kan alleen als mobiel internet nog wel werkt.
- Vraag bij buren of zij ook problemen hebben. Zo kun je zien of het een lokale storing is of iets groters.
Gebruik andere communicatie
- Probeer contact te maken via sms of een vaste telefoonlijn.
- Als mobiel bellen niet werkt maar Wi-Fi wel, kun je apps zoals WhatsApp, Skype of Facetime gebruiken om te bellen.
Volg updates via radio of tv
- Bij grote storingen kan je informatie vinden via RTV Rijnmond. Stem af op radio 93.4FM of TV Rijnmond.
- Gebruik een radio op batterijen uit je noodpakket als de stroom ook is uitgevallen.
Check of kwetsbare mensen hulp nodig hebben
- Vraag of buren, familie of vrienden ondersteuning nodig hebben.
- Vooral ouderen en mensen die hun smartphone als hulpmiddel gebruiken kunnen extra kwetsbaar zijn.
Bel 112 alleen bij direct gevaar
- Zorg dat je weet hoe je bij storingen hulp kunt vragen.
- Is je mobiele netwerk uitgevallen? Dan kun je toch altijd 112 bellen. De providers nemen 112 oproepen van elkaar over.
- Je kunt ook proberen via de 112NL-app een noodoproep te doen.
Zo bereid je je voor op een internet- of telefoonstoring
- Zorg dat je een noodradio hebt die je kunt opladen, opwinden of op batterijen werkt. Bij een lange uitval van telecommunicatie werken de crisiszenders op televisie en NL-alert waarschijnlijk niet.
- Schrijf de adres- en contactgegevens op van voor jou belangrijke mensen en diensten op. Zo kan je hier tijdens uitval nog bij. Bewaar deze gegevens wel op een veilige locatie.
- Download de meterkastkaart en print deze uit. Hierop staat wat je kunt doen als iets niet werkt. Je vindt de meterkastkaart hier. Schrijf hier ook belangrijke telefoonnummers van familie en vrienden op.